Deze pelgrimstocht is volbracht. 15 sept 2015 - 31 okt 2015.

vrijdag 23 oktober 2015

37 GALICIA/PONTEVEDRA : Cea - A Laxe






37 Naar A Laxe 33km ↑749m ↓790m






Heel wat kalmer was het gisterenavond met die Spanjaarden. Ik heb ze niet gehoord. Goed geslapen ook maar om 4 uur was ik al wakker en een lamp die op de gang brandde hield me wakker. Opstaan dan maar en stilletjes de spullen bijeenrapen en in de zithoek in de rugzak stapelen. Voor vandaag was het nog maar eens een zware rit. Een goeie 33 km met meer dan 800 hoogtemeters. Ik ga niet beweren dat het vanzelf ging maar veel minder last gehad dan eergisteren. Ik denk dat wat slaaptekort de boosdoener heeft geweest voor dat dipje. Het gaat opperbest terug. Vermoeide voeten maar dat valt te verklaren. Die rugzak begint door te wegen op de duur.


Kris en Marieke en Gunther de Duitser ben ik onderweg terug tegengekomen. Ik moet bekennen dat ik nogal wat kort door de bocht ben gegaan na dat akkevietje in Zamora met Al. Ik heb hen nu leren kennen als een fijn stel. Heel empathisch met de medepelgrims. Wat betreft de touregrinos houden ze er dezelfde mening op na zoals ik. Daarjuist heeft hij nog kastanjes, die hij onderweg had opgeraapt staan poffen voor iedereen.


Van die Spanjaarden ben ik verlost. Die zijn gestopt in Castro Dozon na 15 km, ik ben nog 18 km verder doorgelopen. De kans is klein dat ze me nog inhalen tenzij ze weer een bus nemen.

Ik ben een beetje benieuwd voor zondag. Naar het schijnt begint het Keltisch nieuwjaar. De mensen in Galicië, net zoals in Bretagne houden hun tradities hoog. Ik heb ook gelezen dat ze nog erg bijgelovig zijn en het bestaan van heksen onderdeel is van hun cultuur.

Ook vandaag was het nog mooi weer maar in de namiddag hebben de donderwolken de mooie blauwe lucht ingepalmd. Morgen gaat het zeker regenen. Beetje grappig wel, de Extramadura de braadpan van Europa, Galicië de pispot van Europa. 2 uitersten in nog geen maand tijd. En toch, ik vind Galicië het mooiste stukje van Spanje. Ongelooflijk, de landschappen zijn een streling voor het oog. Nu de herfst hier zijn intrede heeft gedaan .... paddenstoelen, varens, vallende bladeren, goudtinten in de bomen, oker, eucalyptus, smoor van haardvuur versmolten met  het parfum van Mexicaanse appelsienbomen .... stop ermee Jan, 't is te overweldigend om het te kunnen beschrijven.

Als alles naar wens verloopt ben ik terug thuis zo tussen de eerste en tweede week van November. Alles zal er zo een beetje van afhangen hoe de etappes naar Finisterre en Muxia verlopen. 't Zal alleszins weer een emomomentje worden als je na meer dan 1000 km, helemaal vanuit het uiterste putteke in 't zuiden aankomt aan de meest Noordwestelijke punt aan de Atlantische oceaan.

Ik loop vooruit. Stap voor stap anders lukt het niet.

Tot morgen


Geen opmerkingen: